blog

Trening trenger ikke å være vanskelig!

“Treningen din er vår oppvarming!”

«Vi trenger ikke maskiner; vi er maskiner!”

Du har sikkert lest eller hørt et av disse sitatene eller en rekke andre som forteller at treningsøktene må være tung og tøff. At du ikke skal ha noen krefter igjen etterpå. At måten å få fremgang på er å pine seg på trening og holde ut i smerte. Ikke bare har jeg hørt dem, jeg har sikkert sagt dem også – og på det tidspunktet mente jeg det nok også.

Men det stemmer ikke, og for mange av oss – spesielt i perioder med mye stress – er det ikke det vi trenger. Trening er en fantastisk ting med så utrolig mange fordeler, men vi må være oppmerksomme på at det legger stress på kroppen. Hvis du allerede har en enorm mengde stress i livet ditt med jobb, familieliv, barn og deres fritidsaktiviteter, konstante negative nyheter i media, og utallige andre stressfaktorer, ikke ha dårlig samvittighet dersom det siste du har lyst til å gjøre er en treningsøkt som bryter deg helt ned.

Bare fordi du er vant til å gå “all in” på en treningsøkt, betyr det ikke at noe mindre ikke teller. Å trene på 50 prosent av det du normalt ville gjort, er fortsatt et solid innskudd i helsebanken din. Bare å gjøre oppvarmingen og si “det var nok i dag” er fortsatt å gjøre noe.

Jeg har snakket med så mange mennesker i det siste som sliter med å finne motivasjon til å trene. Jeg eier et j**** treningsstudio, og jeg sliter også med å finne motivasjon til å trene. Ikke vær for hard mot deg selv for å føle på det. Det er helt normalt, og jeg lover at du ikke er alene.

Prøv å omformulere hvorfor du trener. Målet trenger ikke å være en knebøy på 100 kg eller en 5km på under 20 minutter. Målet kan bare være å bevege seg. For å ha litt tid for deg selv, og koble av. Eller å ha litt tid med noen andre. Å trene er fortsatt veldig positivt selv om det ikke føles som om du kommer til å dø når du gjør det.

Sliter du med treningen eller har gitt opp helt, har jeg et par forslag som kan hjelpe.

Tren om morgenen. Jeg er far til en ung gutt som synes det er fjernt å stå opp klokken 06:30, så jeg er helt med deg hvis ideen om å gjøre dette høres latterlig ut. Vi har alle en bestemt mengde viljestyrke, og den tømmes etter hvert som dagen går. Hvis du kan få inn treningen før du starter dagen når viljestyrken er på sitt sterkeste, er sjansen for at du gjør noe mye større.

Velg enklere treningsøkter. En 20-minutters spasertur teller som en treningsøkt. Tre runder med 10 push-ups og 10 sit-ups teller som en treningsøkt. Å trene mens du ser på favorittserien din er ikke bare akseptabelt, men jeg vil sterkt oppmuntre til det. Bevege seg. Velg noe du liker å gjøre. Glem å gjøre ting fordi du vil bli bedre på dem eller fordi de er dine svakheter. Trening skal være morsomt på de beste tidspunktene.

Hvis du sliter med å finne gode treningsideer:

Push-up/sit-up/knebøy rutenett. Tegn et rutenett på et ark. Det kan være så mange bokser du vil, men jo flere bokser, jo vanskeligere er det. Så start med bare ni. Velg en bevegelse. Mens du ser på TV, gjør et sett med den bevegelsen. Skriv tallet i rutenettet. Hvil og slapp av. Når du er klar, gjør et nytt sett. Innen programmet er ferdig, vil du ha gjort ni eller flere sett uten å være klar over det.

12-minutter EMOM (hvert minutt på minuttet, totalt 3 runder av alle øvelser)
Minutt en: knebøy
Minutt to: push-ups
Minutt tre: utfall
Minutt fire: planke

Sikt på bare 20 sekunders arbeid hvert minutt, noe som gir deg 40 sekunders hvile.

Tren med noen. Hvis du bor sammen med noen, se om de vil gjøre noe med deg. Det spiller ingen rolle om du har veldig forskjellig treningsbakgrunn eller evner. Trening med noen betyr at dere kan ansvarliggjøre hverandre, og det blir lettere å få jobben gjort.

Hvis du ikke bor sammen med noen, gå ut og tren med noen. Det spiller ingen rolle om du ikke gjør det samme.

Det er mer enn nok som skjer i livet som kan virke stressende på deg. Ikke legg til å være hard mot deg selv når det kommer til trening eller mangelen på det. Prøv å gjøre noe.

Hvis du ikke klarer det i dag, spiller det ingen rolle. Prøv igjen i morgen, men ikke vent til mandag 😉

Magnus

Om du trenger hjelp, book en introsamtale på CrossFit Uvær

Fyll ut skjemaet for å begynne >>

Ta det første steget mot dine resultater nå.

Learn more about our privacy & cookie policy.

We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept”, you consent to the use of ALL the cookies.
To learn more about how we use cookies, view our cookie policy